Japansk curry

Det här är min variant av japansk curry, traditionellt har man inte linser i curryn utan morötter, potatis, lök och något slags kött som man sedan serverar med ris. I flertalet kulturer ses nämligen potatisen snarare som en grönsak än som kolhydratkällan, men jag tycker det blir lite kaka på kaka och serverar däför min curry med broccoli.

Ingredienser:

(ca 4 portioner)
  • ca 300g nötköttbitar
  • vatten
  • 1 dl röda linser
  • 1,5 gul lök
  • 4 stora potatisar
  • 0,5 förpackning vermont curry*
  • 2 tsk sambal olek
  • 200g broccoli
Gör så här:
  1. Bryn köttet i lite olja el flytande margarin.
  2. Lägg köttet i t.ex. en stekgryta och häll på vatten så att köttet täcks.
  3. Låt koka i 1 - 1,5 timme  (så att köttet blir mört).
  4. Dela potatisen i mindre bitar och strimla löken.
  5. Tillsätt lök, potatis och linser till grytan.
  6. Tillsätt sambal olek om du vill ha en starkare curry.
  7. Bryt curryn i kuber och lägg ner i grytan, låt koka ca 15 min.
  8. Späd eventuellt med lite mer vatten.
  9. Servera med kokt broccoli.
*Vermont Curry är en färdig currybas som är ungefär som våra buljongtärningar, men köps i större förpackningar på vissa asiatiska affärer  t.ex. Japanska Torget i Stockholm. Currybasen finns i olika styrkor och med olika "grad" av sötma.


Kommentarer
Postat av: Karin

Hej vännen :) Hoppas du ser att jag skriver den här kommentaren! Kul att vara först. Hihi! Jättefin blogg gumman, ska nu lägga till den i min bloggprenumeration! Hoppas allt är bra hemma och att förkylningen börjar släppa. Njut av vår pluggfria helg nu! Många kramar

2010-02-18 @ 10:08:04
URL: http://saudade.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0