Chocolatechipcookies

Tänkte muntra upp flickorna med lite gott till tentaplugget, de håller alla på att tömma sina kylskåp inför sommarlovet och det tenderar ju att bli lite tråkig mat då. Jag däremot har fulla skåp och har svängt ihop lite chocolatechipcookies, inte de som är stora och sega utan de här är lite mer som Maryland kakorna, små och spröda, mums!


Ingredienser till ca 20 kakor:
  • 100g margarin
  • 1 dl socker
  • 0,5 dl sirap
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 dl havregryn eller havre- och korngryn
  • 0,5 tsk flingsalt
  • 100g choklad
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 ägg
Gör så här:
  1. Ställ fram margarinet så att det blir rumstempererat.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en skål.
  3. Fördela det rumsvarma smöret i de torra ingredienserna, blanda ner chokladen.
  4. Knäck ner ägget
  5. Rör samman degen och forma den till en lång "korv", slå in den i plast och lägg den i frysen 20 minuter
  6. Sätt ugnen på 200grader
  7. Skär ca 1cm tjocka skivor av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper
  8. sätt in i ugnen i ca 10-12 minuter

Kommentarer
Postat av: Sofie

Carita du är bäst! :) En sockerkick är precis vad vi behöver just nu! Ses snart!

2010-06-02 @ 12:43:29
Postat av: Karin

Det ser jag fram emot ;) Jag har också med mig lite gott!

2010-06-02 @ 13:06:47
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: Helena

Vad fina de blev! Såna kakor tycker jag är svåra, ibland flyter de bara ut och så, men detta receptet verkade ju perfekt. Lycka till på tentan imogron!

2010-06-02 @ 19:46:41
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0