Chokladfondanter

Till efterrätt så testade jag att göra chokladfondanter för första gången och smaka gott gjorde de verkligen, men de såg tyvärr inte så fina ut:( Jag använde mig av Cassius recept från halv åtta hos mig, men bytte ut rommen mot cointreau.

Till mina chokladfondanter serverade jag vispad lätt créme freiche, apelsinfileér och dekorerade med strimlat apelsinskal.


Ingredienser till 5 stycken:
  • 125 g mörk choklad (minst 70% kakaohalt, spara lite till garnering)
  • 4 st ägg
  • 125 g (2,1 dl) florsocker
  • 110 g smör
  • 50 g (0,75 dl) mjöl
  • 2 msk cointreau
Gör så här:
  1. Smält chokladen i mikro eller vattenbad.
  2. Vispa ägg och socker fluffigt. Rör ner smöret i chokladen och vänd sedan ner blandningen i äggvispet.
  3. Vispa i mjölet och rör ner cointreau. Låt stå kallt i minst 2 timmar.
  4. Sätt ugnen på 200 grader. Smöra 5 små ugnsfasta koppar eller muffinsbleck, pudra insidan lätt med mjöl.
  5. Skeda upp smeten i dem och grädda i ca 8-10 minuter eller tills de precis har fått en fast skorpa, centrum ska fortfarande vara lös .
  6. Stjälp upp dem på fat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0