Födelsedgsfrukost!

Det bästa med en födelsedag är att man får göra vad man vill, och idag är jag helt ledig så jag har ätit en underbart god frukost och tittat på den gamla versionen av Hairspray! (den var inte lika bra som den nya, men det är nog för att jag gillar musikalformen av den nya versionen).

Min födelsedags frukost bestod av hallon och mangosmoothie, cokladscones, frukt (äpple, kiwi och passionsfrukt) och te.

De söta muffinsformarna fick jag av mina dietistflickor i födelsedagspresent.


Hallon och mangosmoothie:

  • 125g (0,5paket) frusen hallon och mango
  • 1,5 dl filmjölk
  • 2 tsk vaniljsocker
Gör så här:
Låt bären tina, blanda alla ingredinserna i en mixer och mixa, häll upp i ett glas.

Chokladscones 8 stycken:
Detta recept kommer från boken baka till brunch med recept av Linnea Seidel. Jag dubblade mängden choklad i mina scones och tog hälften vit- och hälften mörk choklad.

  • 8 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt
  • 2 dl yoghurt
  • 1 ägg
  • 1 msk honung
  • 50 g smör
  • 50 g choklad (det var lite väl mäktigt med mörk choklad så jag rekomenderar vit eller mjölkchoklad)

Gör så här:
  1. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
  2. Rör ihop yoghurt, ägg och honung i en annan skål. Tillsätt denna blandningen till mjölblandningen.
  3. Hacka smör och choklad, lägg ner i skålen och arbeta ihop till en deg.
  4. Dela degen i 8 bitar och lägg i muffinsformar eller muffinsplåt (som är smörjd).
  5. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 15 minuter.

Kommentarer
Postat av: Helena

Åh vilken lyxig o god frukost!

2010-03-17 @ 21:07:29
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0