Rice-krispiestårta

Det här receptet har jag fått av den söta Karin. Detta är en underbart god tårta som både är krispig, len och rund i smaken. Den krämiga grädden och den ljuvliga chokladsåsen på den söta och krispiga marängen gör sig helt rätt! Mumma säger jag bara!!

Min tårta är gjord på dubbelsats :)

Ingredienser till 2 bottnar:
  • 3 dl rice krispies
  • 2,5 dl socker
  • 3 äggvitor (spara gulorna)

Gör så här:
  1. Vispa vitorna till ett skum och vänd sedan ner rice krispies och socker.
  2. Bred ut på bakplåtspapper och dra en kniv igenom så att det blir två bottnar jämte varandra.
  3. Grädda i ugnen i 1 h på 150 grader. (i min speedade ugn tar det bara 45minuter, så ha lite koll så att bottnarna inte bränns)
  4. Vänd upp på papper och dra försiktigt av bakplåtspappret medan bottnarna fortfarande är varma.
Ingredienser till chokladsåsen:
  • 1 dl vatten
  • 2,5 msk mjöl/maizena
  • 50 g choklad
  • 50 g smör/margarin
  • 1 dl florsocker
  • 3 äggulor
Gör så här:
  • Koka upp vattnet och ta av grytan från plattan när det börjar koka.
  • Lägg i chokladen och smöret och låt smälta. Vispa slätt.
  • Häll i florsocker, mjöl och äggulorna, vispa ordentligt och låt svalna.

Lägga ihop tårtan:
Bred ut såsen över marängen (bäst om såsen är rumstempererad).
Vispa 3 dl vispgrädde och bred ut över såsen.
Lägg försiktigt på den övre marängen och ringla ev. över smält choklad på den övre marängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0