Lyxig kladdkaka

Igår var finaste vännerna på besök, och vilken härlig kväll vi hade!!! Man borde verkligen ha sådana här reunions oftare! Efter ett besök på Ben and Jerry cafét besökte vi Coop och handlade alla ingredienser till tacos och en kladdkaka. Eftersom det var så länge sedan jag såg tjejerna så ville jag göra den gamla trotjänaren dvs. kladdkakan lite roligare, så här:

Visst ser den så mycket piffigare ut ;)

Den ljuvliga gamla trotjänaren i ny utstyrsel, en härligt tung chokladbotten med fluffig och len grädde toppad med sötsyrliga bär och krispig och söt karamell, såå gott och uppskattat ;)

 

Jag är ingen recept-fantast utan hittar för det mesta på saker efter hand, så på en höft var detta ingredienserna:

  • 3 ägg
  • 75 g margarin
  • 1,5 dl socker
  • 0,5 dl sirap
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk vaniljpulver (mald vanilstång) eller 2tsk vaniljsocker
  • 1 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk salt
  • 1 msk gräddlikör av Bailys typen
Topping:
  • ca 2 dl mellangrädde
  • 1 paket blandade bär
  • eventuellt 0,5 mango eller annan färgglad frukt
Karamell:
  • 1 dl socker
  • 1 msk honung
Gör så här:
  1. Häll bären i en sil över en skål så att de hinner tina och bli av med det mesta av saften.
  2. Smält margarinet, ta grytan från plattan.
  3. Hiva i alla ingredienser utom äggen och rör om tills det är en jämn smet.
  4. När smeten svalnat så pass att du inte bränner fingrarna på den kan du röra ner äggen. (orkar du inte vänta så länge så knäck i ett i taget och rör för glatta livet, så går det oftast att undvika äggröra ;P )
  5. Häll i en smörad och bröad (jag brukar använda havregryn för jag tycker det är godare) form.
  6. Sätt in i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter, lite beroende på din ugn :)
  7. Vill du ha karamell (det är verkligen överkurs, så hoppa över detta om du vill) smällt socker och honung i en gryta, håll ett öga på det hela tiden och ta av grytan när det fått en fin gyllene färg, ringla i fina mönster på bakplåtspapper och låt svalna :) Akta fingrarna karamellen är superduper varm!
  8. Låt kakan svalna, det går tyvärr inte att fuska med denna delen då grädden smälter och bara rinner iväg om man försöker (jag vet jag har testat ;P )
  9. Vispa grädden fluffig och lägg den i tjocka virvlar på kakan.
  10. Låt bären trilla ner i grädden tillsammans med mangokuber eller vad du känner för :)
  11. Toppa med karamellfigurerna och servera, jag lovar att det blir succé!!

Kommentarer
Postat av: Karin

... och mums, vad gott det var :)

<3

2011-04-10 @ 15:24:54
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: Emma

Så grymt gott ut ^^



Min lärare i skolan säger att vi inte ska följa receptet så ordagrant utan det är bara ett stöd :p

2011-05-01 @ 12:43:35
URL: http://dysmeli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0