Kladdkaka med jordnötssmör

Min yngsta syster är på besök och eftersom vi båda gillar att stöka i köket och framförallt att baka så svängde vi ihop en supergod kladdkaka med jordnötssmör, tro mig denna är en riktig hit! Perfekt efter en dags tuff shopping ;)

Denna fylliga och krämiga chokladsmaken kommer verkligen till sin rätt mot den salta kontrasten av jordnötssmöret och kakan passar lika bra att äta ljummen eller min personliga favorit, när den stått i frysen så att den blir seg snarare än kladdig :P Vi serverade vår kaka med plommon och nektariner, lite glass eller grädde hade inte heller suttit fel till :)



Ingredienser:
  • 100g margarin
  • 3dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 4 msk kakao
  • 1,25 dl vetemjöl
  • 2 ägg
  • 0,75 dl chunky jordnötssmör
  • 3 msk mjölk
  • frukt, bär, glass, grädde efter smak till serveringen
Gör så här
  1. sätt ugnen på 175 grader
  2. smält margarinet i en stor kastrull
  3. häll ner socker, vaniljsocker, kakao och vetemjöl i kastrullen och rör runt ordentligt, ta grytan från värmen och låt svalna.
  4. smöra och bröa en form med löstagbar kant.
  5. blanda jordnötssmöret med mjölken så att den lätt att rör ut
  6. blanda ner äggen i chokladsmeten, rör runt ordentligt och häll smeten i formen.
  7. vänd ner jordnötssmeten i chokladsmeten och rör runt lite lätt
  8. sätt i mitten av ugnen i ca 25 minuter.

Kommentarer
Postat av: Elina

Det låter gott med jordnötssmör! Det borde jag testa någon gång. Jag gillar också när kladdkakan är riktigt kall och seg, hellre det än varm och mjuk, haha :)

2010-08-13 @ 11:28:30
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: jenny

den blev jätte bra ^^

tänkte göra den i helgen om jag bara kommer ihåg att köpa jordnöttssmör:p

2010-09-22 @ 20:12:16
Postat av: Tova

gud så gott! som att kombinera det bästa av två världar ;)

2011-03-15 @ 15:10:01
URL: http://trasslet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0