Äppelmos

Idag har jag gjort egen äppelmos! Den äppelmos man köper i affären är ofta väldigt söt, så när jag har tillfälle kokar jag gärna min egen.




Ingredienser:

(ca 8 dl)

2 kg äpplen
0,5 dl socker eller honung

Gör så här:

  1. Skala och kärna ur äpplena.
  2. Lägg äpplena i en gryta och täck med vatten.
  3. Koka äppelbitarna tills de är mjuka.
  4. Vispa sönder äppelbitarna i en mixer eller med elvisp.
  5. Smaka på äppelmoset och se om du behöver tillsätta socker eller honung, mänden varierar på hur söta dina äpplen var.

Fördelen med att göra sin egna äppelmos är att man själv kan välja hur söt och smaksätta den efter eget huvud t.ex. med kardemumma, kanel eller honung.

Eftersom det inte är något konserveringsmedel i detta recept, så är det bäst att bara hälla upp 1 burk med mos att förvara i kylskåpet och frysa resten.


Kommentarer
Postat av: Petra

Det där ska jag testa! :)



//Petra, Emils kollega

2010-02-18 @ 21:15:23
URL: http://peppoz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0