Yam!!

Jag gör min dietistpraktik i Skärholmen i Stockholm och efter som det är ett invandrartätt område så har de ochså en hel del utländska matvaror, och jag har varit och shoppat yam! Yam är en stärkelserik rot som används mycket i afrika, sydamerika och Jamica. Så efter jag köpt denna gigantiska rot så har jag letat recept på nätet och ikväll blir det Jamicansk mat (säger man så?)

Att tänka på med yams:

  1. De är giftiga om man äter dem råa, så låt bli det.
  2. Om du har känslig hud kan den hala fruktsaften göra att huden kliar, gnugga in händerna med olja innan du delar yamen och tvätta händerna noggrannt efteråt :P
Uppdatering: Denna yamen räckte till 8 portioneroch yamen smakade som en blandning av potatis och kronärtskocka.

Kommentarer
Postat av: Elina

Åh vad spännande! När jag såg den översta bilden så trodde jag först att det var en limpa.. haha :)

2010-10-10 @ 10:50:36
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Helena

Spännande att testa något nytt! Precis som elina trodde så trodde jag också först att det var ett bröd på bilden!

2010-10-10 @ 16:19:58
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: Goku

vart kan man köpa denna yam?

2011-03-14 @ 19:22:53
Postat av: Carita

Jag har köpt min yam i skärholmen i stockholm. Men det finns nog i lite större asiatiska eller arabiska mataffärer också :)

2011-03-16 @ 16:50:50
Postat av: Anonym

Alltså- jams eller yams är inte giftigt. Det är Cassava som innehåller en cyanid...

2012-01-14 @ 23:11:10
Postat av: Carita

När jag läste om yams stid det så här på wikipedia: "Yams of African species must be cooked to be safely eaten, because various natural substances in raw yams can cause illness if consumed."

2012-01-16 @ 10:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0