Pumpapaj

Nu är ju tyvärr hösten här, men även hösten har ju sina positiva sidor som till exempel pumpa! Jag har tidigare bara gjort soppa på pumpan men denna gång tog jag undan en del av pumpaköttet och gjorde denna fantastiska paj, den är mäktig och lite kryddig i smaken, inte alls som de söta fruktpajer vi kanske är vana vid men testa den och ha en rejäl klick grädde och syrlig blåbärssylt till!! Super gott!!

Detta recept är inspirerat av Allt om mat men anpassat efter vad jag hade hemma och en form som är 10x15cm, lite mer lagom om man bara är 2 :)


Till 3 portioner i en 10x15cm form:


Pajskal:

  • 50g margarin
  • 1,5dl rågsikt
Fyllning:
  • 200g pumpa (kokt)
  • 1dl farinsocker
  • 0,5dl lätt creme fraisché
  • 0,5dl lätt mjölk
  • 2 krm mald inefära
  • 2 krm malen kanel
  • 0,5 ägg
Servera med:
mellan vispgrädde och blåbärssylt

En kryddig god pumpapaj.
1. Blanda snabbt samman pajdegen i en matberedare. Klä en pajform, ca 28 cm i diam och gärna med löstagbar botten, med degen. Nagga botten och ställ den kallt 30 min.
2. Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet ca 15 min i mitten av ugnen.
3. Fyllning: Sjud pumpaköttet i lite vatten ca 15 min tills det är mjukt.
Låt rinna av i en sil.
4. Mixa pumpaköttet och blanda det med övriga ingredienser.
5. Häll fyllningen i pajskalet. Grädda ca 50 min i nedre delen av ugnen.
6. Pudra över kanel och servera den avsvalnade pajen med blåbärssylt och vispad grädde.

* Min blåbärssylt gjorde jag genom att hälla upp frysta blåbär, hälla över socker och låta dem tina, super gott och du bestämmer själv hus söt/syrlig den blir.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0