Kylskåpsrensning blir sheperdspie!

Efter en härlig tacos middag med fina flickorna så blev det ju en del mat över, och äta tacos två dagar i rad är inte riktigt min grej så tillsammans med lite överblivna grönsaker och kokt potatis så blev det en fantastiskt god middag... nästan bättre än tacos om jag får säga det själv ;) Denna rätten får mig att tänka på Irland där jag åt Shepardspie för första gången i somras, nästan som ett minibesök tillbaka :) Det är en sak jag älskar med mat, att olika smaker på ett ögonblick kan ta mig till en helt annan plats i världen eller ta fram härliga gamla minnen :)

 

Såå gott!!! Varma kryddiga smaker, morötter och palsternacka med lite tuggmotstånd kvar och den lena texturen av potatismosen. Denna kommer jag att göra många fler gånger!!


Ingredienser:
  • Taco köttfärs
  • 0,5 burk tacosås (jag använde passion habanero)
  • 1 palsternacka
  • 2 mindre morötter
  • 1 vårlök,strimlad
  • 0,5 förpackning krossade tomater
  • En handfull riven ost
  • Kokt potatis
  • 1 Ägg
Gör så här:
  1. Skala och dela morötter och palsternacka i mindre kuber och koka så att de fortfarande har lite tuggmotstånd.
  2. Fräs på köttfärsen i en stekpanna och tillsätt tacosås, vårlök, kokt palsternacka och morötter samt krossade tomater, låt koka ihop några minuter och häll upp i en ugnsfast form.
  3. Mosa den kokta potatisen och blanda ner ägget, krydda med lite salt och svartpeppar. Bred eller spritsa moset över köttfärsen.
  4. Strö över osten, sätt i ugnen på 250 grader tills potatisen fått en fin gyllene färg ca 15-2o minuter.
  5. Servera med sallad eller överblivna tacogrönsaker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0