Morot- och ostfrallor

Som jag nämnt tidigare så förbereder vi oss på att flytta och en sak som ska göras är ju tömma ut så mycket som möjligt från skåp, kyl och frys. Så när jag fick en Kitchen Aid i examenspresen av min underbara fästman och hans mamma och mormor så bestämde jag mig genast för att baka bröd! Det blev en skåprensning och saftiga morots- och ostfrallor blev resultatet!

Min fina Kitchen Aid, svart så den ska passa även i vårt nya kök :) Bästa presenten ever! Det jag egentligen ville säga med denna bild är att degen är färdig arbetad när den släpper fint från bunkens kanter som på här :)

Ingredienser till ca 14 frallor:

  • 50g jäst
  • 2 msk rapsolja
  • 4 msk äppel
  • 1 tsk salt
  • 3 dl vatten, fingervarmt
  • 2dl lättmjölk
  • 1 dl helt bovete
  • 1 dl oskalade sesamfrön
  • 1 dl krossade linfrön
  • 500g siktat dinkelmjöl (0,5 påse)
  • 300g vetemjöl (ca 5 dl)
  • ca 3 dl riven ost
Gör så här:
  1. Smula ner jästen i en bunke, tillsätt salt, äppelmos, olja, mjölk och vatten och rör om tills jästen löst sig.
  2. Häll i bovete, sesamfrön, linfrön och dinkelmjöl, rör om till en tjock kladdig smet.
  3. Tillsätt vetemjölet i ett par omgångar och arbeta degen tills den har en bra konsistens eller släpper fint från bunkens kant (som bilden ovan).
  4. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 45 minuter.
  5. Stälp upp degen på mjölat bakbord, dela degen i  ca 14 bitar och knadå snabbt genom dem, tryck ut till ovala bitar ca 2 cm tjocka.
  6. Sätt ugnen på 225 grader.
  7. Låt frallorna jäsa övertäckta på plåten i ca 20 minuter.
  8. Strö ost över frallorna och sätt in i ugnen i ca 10 minuter
  9. Brödet ska ha fått fin färg och låta ihåligt när man knackar på det. Då är det färdigt :)

 


Kommentarer
Postat av: Karin

Vad fin den är <3

2011-01-19 @ 18:22:24
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: Emil

O ruskigt goda frallor! Mums!

2011-01-19 @ 18:34:28
Postat av: Mia Olsen - ätstörd {& påväg ur det}

Mums, har gjort några liknande fast mina var ljusa bullar bara toppade med ost!

Men detta låter desto godare!

2011-01-20 @ 16:42:47
URL: http://marslammet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0