Man tager vad man haver

Som jag nämt innan så håller vi på att tömma kyl och frys inför flytten och när jag kikade in i frysen hittade jag en påse med strimlad julskinka, 0,5 limpa lantbröd och lite frusen gräslök. I kylen hittade jag ett par burkar med bara lite kvar i botten dvs några soltorkade tomater och ett par matskedar pesto och lite lite senap sen hade jag också några ägg och lite mjölk vad kan man då hitta på av detta? Jo det ska jag tala om! Men vad man kallar detta har jag ingen aning om, vet ni?

Denna omelette, elller vad tusan man ska kalla det blev supergod! brödet blev superkrämigt och lent medan brödet på toppen blev riktigt krispigt. Till nästa gång jag gör detta ska jag nog byta ut en del av osten mot mozzarella för att få en lite mer Italiensk touch på den :) För denna rätt, vad det nu är kommer definitivt komma på matbordet igen :D


Ingredienser till ca 4 portioner:
  • 0,5 limpa Italienskt lantbröd
  • 100g skinka
  • 0,5 dl soltorkade tomater
  • 3 msk hackad gräslök
  • 4 msk pesto
  • 3 ägg
  • 4 dl lättmjölk
  • 1 tsk senap
  • salt
  • peppar
  • 2 dl riven ost
Gör så här:
  1. Skär brödet i ca 2 cm stora kuber.
  2. Lägg hälften av brödtärningarna i en form.
  3. Fördela skinka, ost, soltorkade tomater, gräslök och pesto på brödtärningarna. Lägg på de sista brödtärningarna.
  4. Vispa ägg, mjölk, kryddor och senap i en skål. Häll över formen. Toppa med den rivna osten. Täck och låt stå kallt i minst två timmar, helst över natten.
  5. Grädda i 225 grader i ca 40 minuter. Täck formen med folie om den börjar få för mycket färg.
  6. Servera med en sallad eller t.ex. strimlad vitkål

Kommentarer
Postat av: Helena

Det såg ju riktigt gott ut :) Bra när man kan tömma frysen så pass! När flyttar ni?

2011-01-28 @ 16:22:32
URL: http://matresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0