Avokadosoppa med chillifrästa räkor och vitlöksbröd

Ett önskemål som dykt upp ett par gånger är säsongsmat och just nu är det säsong för den härligt jadegröna avokadon! Jag köpte 10 av dessa smaragder för just 10 kronor, i vanliga fall kostar de 7-8 kr styck! Alltså sparade jag en 70-80kr!! En fördel med att äta säsongsanpassat är just att maten är billigare OCH mer näringsrik! Så vad hittar man på med avokado? Jag har alltid varit skeptisk till varm avokado, men i julas bjöd min svägerska oss på avokadosoppa och nu är jag såld och ska dela med mig av detta supersnabba och enkla recept ;)

Räkorna i en snabbmarinad

Här kokas avokado och purjolök i grönsaksbuljon

Åhh det här är så gott! det frasiga brödet den lena, mjuka soppan och de heta räkorna, härliga kontraster!!

Ingredienser till 2 portioner:
  • 2 dl räkor
  • 2 msk sötsur chillisås
  • 1 msk citronsaft
  • cayennepeppar
  • chilliflagor
  • 3 mogna avokado
  • 0,5 grönsaks buljongtärning
  • ca 10 cm purjolök
  • vatten
  • 2 tjocka skivor bröd, gärna av lantbröds typen
  • 1 vitlöksklyfta
  • olivolja
Gör så här:
  1. Blanda räkor, chillisås en skvätt citronsaft och kryddor i en skål.
  2. skala och dela avokadon och strimla purjolöken, lägg ner i en gryta.
  3. Häll på vatten så att det är i nivå med avokadon (man vill inte ha för mycket vatten, för då får man inte den lena krämigheten som man är ute efter) och buljongtärningen.
  4. Hetta upp en stekpanna på max värme.
  5. Drissla lite olivolja över brödbitarna och gnugga dem med den skalade vitlöksklyftan och lägg brödbitarna i stekpannan (de ska få en frasig gyllenbrun yta och dofta ljuvligt av vitlök).
  6. Ta av grytan med avokado och purjolök och mixa med exempelvis en stavmixer. Är soppan för tjock så späd den med vatten.
  7. Häll ner räkorna i stekpannan och fräs dem hastigt.
  8. Servera, njut av färgerna, dofterna, texturerna och inte minst smakerna!


Kommentarer
Postat av: Lallamen

Du är den andra bloggaren jag läst idag som tipsar om varm avocado i olika former. Det kanske är ett tecken att jag borde prova... ;-)

2011-03-23 @ 22:35:06
URL: http://lallamens.blogspot.com
Postat av: M A T B L O G G E N





Så himla gott det ser ut!! :-)

Avokadosoppa är verkligen jättegott.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0