Jamicansk köttgryta

Här kommer mitt första recept som jag lagat till yams och jag tycker det blev riktigt gott!! Jag har hämtat inspiration från denna sida, men har anpassat receptet lite efter vad jag hade hemma och jag skippade att marinera köttet eftersom jag upptäckte den delen när jag redan börjat med maten :). Supergott blev det så om du känner för att testa en ny typ av mat så är detta ett hett tips!!


Eller detta kanske inte är något nytt för dej? Har ni använt yams innan? Vad har ni gjort för recept i så fall?

Detta är en supergod gryta med lite hetta, mört kött, fyllig smak och krispiga paprikabitar. Serverade med kokt yam som smakar som en blandning mellan potatis och kronärtskocka.

Ingredienser till 3 portioner:

  • ca 600g skinkstek
  • 1 msk wostershire sauce
  • 1 msk ketchup
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk inlagd ingefära
  • 1 gullök
  • 1 vårlök
  • 2 krm svartpeppar
  • 1 piripiri (hoppa över denna om du inte gillar stark mat)
  • 3 msk limejuice
  • 2 msk rapsolja
  • 1,5 msk farinsocker
  • 6 dl vatten
  • 1 röd paprika
Gör så här:
  1. Kuba köttet och lägg i en skål.
  2. Finhacka vitlök, gullök, ingefära och vårlök och lägg ner i skålen.
  3. Häll över wostershire sauce, ketchup, svartpeppar och limejuice.
  4. Smula över piripirin om du gillar stark mat.
  5. Rör runt ordentligt och låt antingen marinera ett par timmar eller gå vidare på en gång.
  6. Hetta upp oljan i en gryta så att den börjar ryka, lämna inte oljan obevakad.
  7. När ooljan börjat ryka häll i farinsockret och vispa runt ordentligt, tills sockret smällt.
  8. Häll i kött och grönsaker, var försiktig! det kommer stänka.
  9. Rör runt och lägg på locket och låt koka 10-15 minuter.
  10. Häll på vattnet och låt koka ner tills du har den konsistens du vill ha på grytan.
  11. Strimla och lägg i paprikan sist så att den förblir krispig.
  12. Servera med kokt yam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0