Jansonsfrestelse

Innan jag vi vinkade hejdå för julen så samlades jag o tjejerna för ett härligt julbord tillsammans! Eftersom vi kommer från olika delar av landet så kom det med en del saker som jag inte är van vid, tex. ägghalvor med västkustsallad, kokt potatis och älgköttbullar. Mitt bidrag bestod av jansonsfrestelse och småländsk grönkål :P

Ingredienser till ca 6 portioner:

  • 8 stora potatisar
  • 3 små gula lökar
  • 0,5 liten burk med anjouviskryddade sillfilér
  • 0,5dl sillspad
  • 2dl milda mat 5%
  • Ströbröd
Gör så här:
  1. Skala och riv potatisarna på den grövsta sidan av rivjärnet, jag använde matberedare och då går det på ett kick :)
  2. Mixa lök och sill i matberedaren till en smet
  3. Blanda ner smeten bland den rivna potatisen och häll upp i en ugnssäker form.
  4. Blanda matlagningsgrädde och sillspad och häll det sedan över potatisröran
  5. Sätt in i ugnen i ca 50 minuter i 200 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0