Snabb grön soppa

Nu är jag inne på slutspurten för tentan, får se hur det går, jag har haft all världens distraktioner denna gång! Först blir jag uppsagd från mitt extrajobb när hela kontoret ska stängas ner, sen var det att söka nytt sommarjobb så klart (lycka till med mindre än 1 månad tills sommarlovet liksom), sen kom min söta svägerska och hennes vännina upp, och eftersom de är roliga människor så valde jag att vara social och ha kul med dem, sen ringde en hjärtskärrad syster och det tog mig en hel dag att lugna ner mig själv efter det och i förgår gick mina glasögon sönder! Jag kan INTE läsa utan dem, jag har linser som jag använder men mina ögon blir irriterade och svider när jag anstränger dem som vid läsning... Det känns lite som att ödet är mot att jag ska plugga inför denna tenta, hihi, jag kommer då inte få något dåligt samvete om jag skulle kugga denna tenta, har ju så mycket att skylla på! det är ju bara att göra om den!

Nu ska jag sluta tjata på om mig själv! Med så mycket att göra så är det snabb matlagning som gäller och här kommer ett snabbt, billigt, vegetariskt och enkelt recept :D

Denna soppan är ganska tjock, väldigt krämig, mild och rund i smaken med en ton av pepprighet.


Grön soppa 1 stor portion eller 2 små:
  • 2 medelstora potatisar
  • 2 dl frusna ärtor
  • 1 vårlök
  • 0,5 buljongtärning
  • 2 dl vatten
  • 2 dl lättmjölk
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 msk philladefiaost, créme fraiche eller liknande
Gör så här:
  • Skala och skär potatisen i skivor
  • Strimla den vita delen av löken fint och den gröna grovt, lägg undan den gröna delen till dekoration.
  • Lägg ner potatisen och löken(vita delen) i en gryta och häll på mjölk, vatten och buljongtärning
  • Koka tills potatisen är mjuk, häll i ärtorna, låt koka 2-3 minuter till
  • Häll allt i en mixer och pulsmixa
  • Häll upp i en skål, toppa med en klick philladefiaost och den gröna delen av vårlöken
  • Servera gärna med en macka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0