Syrensaft

Har ni någonsinn hörttalas om syrensaft, eller testat det? Jag såg detta receptet på Fröken Dills blogg i förra veckan. Spännande! så jag var ju tvungen att testa :D

Av de ljuslila syrenblommerna fick jag en saft som hade kunnat vara hallonsaft i vartfall färgmässigt. Smaken var inte så söt och blommig som jag hade tänkt mig, den var ganska syrlig och var lite lik fläderblomssaft i smaken. Det ska bli spännande att få bjuda på denna saft i sommar :)

Syrensaft
20 klasar syrenblommor
0,9 kg socker
1,25 l vatten
30 g citronsyra
1 citron

Tvätta citronen. Skär i tunna skvior. Skölj syrenblommorna. Varva blommor, citron, socker och citronsyra i en bunke.
Koka upp vattnet. Häll på och rör om så att sockret och citronsyran löser sig. Täck med plastfolie och låt stå i kylskåp i 3 dagar. Rör då och då.
Sila saften.

Kommentarer
Postat av: Karin

Syrensaft är jättegott :) Mamma har precis gjort en stor omgång!

2010-06-14 @ 18:45:59
URL: http://saudade.blogg.se/
Postat av: Elina

Det där har jag aldrig provat, men nu blev jag sugen på att testa! Jag älskar lukten av syren, så det känns som att det borde vara gott. Riktigt somrigt iaf! :-)

2010-06-14 @ 19:56:51
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Carita

Jaha! Jag hade aldrig hört talas om syrensaft innan jag snubblade över detta receptet :) men håller med om att det är gott!

2010-06-15 @ 19:14:24
URL: http://minmatgladje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0