Chokladtårta med mango- och passionsfruktsformage

Detta är en tårta med mycket chokladsmak och en len och lite syrlig formage. Jag fick tyvärr ingen genomsnittsbild på denna tårta då den tog slut så snabbt på festen :P

Denna tårta är gjord på 2 chokladbottnar och ett paket mango- och passionsfruktsformage, men om jag gör om denna tårta så kommer jag nog använda mig av 2 förpackningar formage.

Chokladbotten:

  • 100g margarin
  • 2 dl socker
  • 0,5 dl ljus sirap
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 5 msk kakao
  • 1,25 dl vetemjöl
  • 2 ägg
Gör så här:
  1. Smält margarinet i en gryta på spisen.
  2. Tillsätt socker, sirap, vaniljsocker, kakao och vetemjöl. Rör så att smeten blir slät.
  3. Ta bort grytan från värmen.
  4. Smörj och bröa en form.
  5. Blanda ner äggen i grytan och häll ner smeten i formen.
  6. Grädda i ca 15 minuter i 175 grader.

Formage:
Jag använde mig av ett paket (4 portioner) mango- och passionsfruktsformage, man kan använda mousse, chokladpudding eller liknande också. !S paket gick bra men ska jag göra om den kommer jag nog använda 2 förpackningar, för jag tyckte det var lite lite formage.

Lägga ihop tårtan:
  1. Lägg en tårtbotten på ett platt fat och ta den löstagbara kanten som du haft när du gjorde tårtbottnarna och sätt den runt bottnen i utfält läge så stt det blir en ledig kant runt tårtbottnen.
  2. Häll på en del av formagen så att det täcker bottnen och mellanrummet mellan den löstagbara kanten och tårtbottnen.
  3. Lägg på den sista bottnen och resten av formagen. Låt stå kallt ca 1 timme innan den serveras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0