Naanbröd

Som jag lovade min vän kommer här nu mitt recept på naanbröd i ett eget inlägg :) Nu ska det gå att hitta under brödrecepten :)

Dessa underbart goda bröd passar till indiskmat och all annan stark mat för den delen, detta är ett av mina absoluta favorit mat bröd!! Med lite mangochutney finns det knappast något godare :D

Ingredienser till 16 bröd:
  • 50g jäst
  • 1 tsk salt
  • 2,5 dl fingervarmt vatten
  • 2,5 dl naturell yoghurt
  • 2 msk olja
  • 1 ägg
  • 1 msk honung
  • ca 11 dl vetemjöl + mjöl till utbakningen
  • lökfrön/ nigella seeds/ kalonji (olika namn på samma frö/krydda)

Gör så här:
  1. Smula ner jästen i en bunke.
  2. Häll på vatten, yoghurt, olja, ägg, salt och honung och rör så att jästen löser sig.
  3. Mortla kalonjifröna och häll i smeten.
  4. Blanda i mjöl och knåda till en mjuk och smidig deg. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek (cirka 40 minuter).
  5. Sätt ugnen på 250 grader och grill.
  6. Stjälp upp degen till naanbröden på bakbord och dela till 16 delar.
  7. Kavla eller platta ut delarna till cirka 0,5 centimeter tjocka ovaler.
  8. Sätt högst upp i ugnen ca 6-8 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0