Revbenspjällsgryta på mormors vis

Detta är en gryta som min mormor bjöd på flera gånger under min uppväxt som jag alltid älskat, så när jag hittade tjocka revbensspjäll på extra pris så slog jag en signal till min söta mormor och lockade ur henne receptet :)

Denna gryta har en len men kryddig smak och kött som är supermört, perfekt som comfort food :)

Ingredienser till ca 4 portioner:

  • ca 500g tjocka revbensspjäll
  • 1 stor gul lök
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 lagerblad
  • 2 krm vitpeppar
  • 2,5 dl milda mat extra 4%
  • flytande margarin att bryna köttet i
  • soya
Gör så här:
  1. Bryn revbenen så att det får en fin gyllenbrun färg.
  2. skala och strimla löken fint.
  3. Lägg revbenen och löken i en gryta och täck dem med vatten. Tillsätt lagerblad och vitpeppar. Låt koka så länge att köttet faller av benbitarna ca 2 timmar.
  4. Fiska upp benbitarna och tillsätt matgrädden, låt koka ett par minuter och smaka sedan av tillsätt eventuellt soja, vitppeppar.
  5. Servera med potatis och grönsaker t.ex. morötter eller råstekta rotfrukter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0