Vårgrön risotto

Den svenska sommaren är här och som alla vet betyder det inte att det är sol och värme precis! Häromdagen var det just så där varmt och soligt  som man tänker att sommaren är! så jag susade iväg till gymmet på cykel hur vackert väder som helst och dofter av syren hängde i luften och efter en timme på gymmet kommer jag ut till en fullständigt öppen himmel och jag var genomblöt innan jag än hann till cykeln! Så när jag kom hem bestämde jag mig för denna härligt gröna, lena och varma tröstmat! Perfekt en regning svensk sommarkväll :D

Denna fantastiskt goda salsa verde ost hittade jag på Coop

Så här ser det ut efter att man hällt i en skopa buljong..

...och så är det dags att lägga i osten...

..så här såg min risotto ut när den är klar, mums!

Min version av risotto innehåller inte smör och grädde som de traditionella recepten gör så den är inte lika "tung" och kaloririk, men jag tycker den är minst lika god och hoppas att du också gör det!

 

Ingredienser till 4 portioner:

  • 3dl risottoris
  • 1 l grönsaksbuljong eller hönsbuljong
  • 100g salsa verde ost
  • 1 knippe grönsparris
  • 8 skivor halloumiost
  • Svartpeppar
  • Rapsolja
Gör så här:
  1. Sätt en stor gryta på plattan och värm på, häll i lite rapsolja
  2. Häll i riset och rör om så att riset blir glansigt.
  3. Häll i en slev buljong och låt riset absorbera buljongen innan du häller i nästa slev med buljong
  4. Riv salsa verdeosten och häll ner den när du bara har en eller två slevar buljong kvar
  5. Skölj av sparrisen och skär av den håra nedre biten. Lägg sparrisen i en varm gryta eller stekpanna och slå på lite vatten och låt dem bli riktigt gröna (45 sekunder).
  6. Häll i den sista buljongen, dela sparrisen i två. Häll ner de flesta sparrisbitarna i risotton, spara några bitar till dekoration.
  7. Stek halloumibitarna
  8. Lägg upp risotton och dekorera med halloumi och sparrisbitar
  9. Njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0