Hel ugnsgrillad kyckling

När jag har lite tid över som en lördagförmiddag eller inläsningsdag inför en tenta hemma så gör jag ibland en hel ugnsgrillad kyckling, super bra att ha färdig tillagad kyckling i frysen :) Denna gång valde jag en väldigt enkel kryddning med bara salt, peppar och bladpersilja, men gott blev det minsann :)

Ingredienser:

  • 1 kyckling
  • Flingsalt eller grovsalt
  • Svartpeppar
  • Bladpersilja
Gör så här:
  1. Öppna kycklingen och skölj av den lite snabbt under rinnande vatten.
  2. Lägg kycklingen i en ugnsäckerform med lite högre kanter.
  3. Skär några snitt (0,5cm djupa) i bröstfilerna, benen och ryggen, så att kryddningen kommer in i köttet.
  4. Gnid in kycklingen med salt, peppar och klippt bladpersilja. (man kan också om man vill fylla insidan av kycklingen med t.ex. citronskivor eller något liknande).
  5. Sätt in kycklingen i mitten av ugnen på 225 grader i ca 1 timme och 15 minuter. Efter 30-45 minuter kan man behöva lägga över en bit folie för att den inte ska bli bränd.
  6. Kycklingen är klar om benen går lätt att lossa och köttet är vitt och inte rosa och köttsaften ska vara klar, inte rosa.

Av denna kyckling gjorde jag sedan 2 olika rätter dels wraps och dels sötsur kycklingwok.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0